Docenten, zorgcoördinators en teamleiders

Lessen voorbereiden, toetsen nakijken, overleggen met vakdocenten, les geven, administratie, andere activiteiten en vaak ook nog mentor en of studieloopbaan begeleider zijn. Alles bij elkaar kan dat best pittig zijn. Zeker als je daar ook nog leerlingen met een psychische problemen bij hebt zitten.

Docenten willen er graag zijn voor hun leerlingen. Maar ze blijven vaak zitten met de vraag:

Hoe kan je op een goede manier het gesprek aan gaan met de leerlingen die psychische klachten hebben? Het is goed als de docenten weten welke stappen ze moeten ondernemen en bij wie ze moeten zijn als er wat is. Tijdens de training leren docenten hoe ze weer rust kunnen creëren in hun werkzaamheden.

Leerlingen brengen veel tijd door op school daarom is het belangrijk dat een leerling iemand heeft waar hij/zij zijn/haar verhaal aan kwijt kan als er echt iets is. En om daarvoor te zorgen gaan we aan de slag met z’n allen. Naar huis kunnen gaan en geen verhalen van leerlingen mee naar huis te nemen; jij als docent moet het kunnen loslaten. Want zo kan jij je het beste focussen op je taken binnen de school.

Na de training hoop ik dat ik de docenten aan het denken heb gezet en dat ze genoeg informatie hebben gekregen om toch iets anders met de leerlingen om te gaan die psychische klachten hebben.

“Als je 100x zegt dat je het druk hebt
Wordt het ook niet rustig. “